PET mener at højreekstreme grupperinger kan komme til at udgøre et problem

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 162 times
Been thanked: 98 times

PET mener at højreekstreme grupperinger kan komme til at udgøre et problem

Indlæg af Bemoni1 » 12. jan 2018, 17:40

Ifølge denne artikel i JP https://jyllands-posten.dk/indland/poli ... -stigende/ vurderer PET at, højreekstreme grupper både har adgang til våben og at der en stærkere tendens til de vil bruge dem, mod politiske og / eller religiøse modstandere.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om det, andet end at man måske kan trække en tråd, til de stadig mere restriktive retningslinier på våbenområdet.
Hvad mener i ?
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Boggieman
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning generelt
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: PET mener at højreekstreme grupperinger kan komme til at udgøre et problem

Indlæg af Boggieman » 12. jan 2018, 17:54

Jeg prøver på at læse nyheder hverdag jeg kan slippe afsted med det og kan ikke mindes jeg har læst om noget højre ekstremistisk vold i lang tid .
Ventre orienteret hører vi om så snart der er noget der bare ligner et politisk topmøde
Ved siden af er også at ramme.
Der er altid mest plads uden om midten

Badaka
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 29 times
Been thanked: 66 times

Indlæg af Badaka » 12. jan 2018, 17:59

Kors i rø... for en begavet artikel.....

Venstreorienteret vold og ballade tæller åbenbart ikke i sammenligningen.....for vi ved jo alle at det er jo mennesker med hjertet på rette sted..... :wall:

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator
Interesser: WW2/jagt/skydning/blankvåben
Geografisk sted: Serridslev, Horsens
Has thanked: 631 times
Been thanked: 1589 times

Indlæg af Elbæk » 12. jan 2018, 18:45

Hvor mange venstreekstremister tager i dag på sommerferie i Rusland for at lære våbenbrug, nærkamp og terror hos russiske ligesindende?

I Østeuropa og Rusland er organiserede og bevæbnede højreradikale militser en ting - og de lader til at have god kontakt til højreradikale miljøer i Vesteuropa, i en grad hvor også højreradikale fra Danmark har været en tur på "action ferie" i Rusland, Tjekkiet eller Polen.

Jeg tror sådan set at PET har fat i noget. Det er unægteligt noget vej fra autonome som begår tilfældigt hærværk og kaster med sten, til nynazister som i det skjulte træner nærkamp, skydning og terror. Ligeledes lader det til at den voldelige revolutionære venstrefløj er på stødt tilbagegang i Europa (og hare været det siden 80erne) - mens den do. højrefløj er i stødt fremgang i disse år.

De fleste autonome er møgunger, som vokser fra det. Mens det at være højreekstremist ikke i samme omfang lader til at være noget man på samme måde vokser ud af, måske fordi det ekstreme højreekstremistiske miljø ikke er noget man bare lige melder sig ud af ustraffet, i dette mønster har de højreekstremistiske bevægelser en del tilfælles med kriminelle bander.
Jeg har selv, på relativt tæt hold, oplevet individer prøve at forlade højreekstremistiske miljøer i Danmark - kun for at de er blevet "hentet tilbage i folden".

Nu er det generelt ikke ret meget vi ser hverken højre- eller venstreekstremister anvende skydevåben her i Europa. Men i de tilfælde det ér sket inden for de seneste tre årtier, fører højreekstremisterne stort, et godt eksempel er NSU (Nationalsozialistischer Untergrund).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 379 times
Been thanked: 385 times

Indlæg af Marius » 12. jan 2018, 21:52

Pyha, ja godt at PET har fingeren på pulsen og fokuserer på de farlige grupper i samfundet. Det er snart ikke til at holde ud med alle de politikere og forfattere som skal have vagter på grund af højreorienteret vold.

Der er jo tydeligvis brug for en social indsats, men det er let at løse:
- Man kunne jo give højreekstreme unge et kommunalt hus at være i.
- Så kunne man ansætte en masse højreorienterede voksne til at tale med dem.
- Og så kunne man lave en masse højreorienterede film, teater, kunst, radio og tv.
- Man kunne også lave en masse NGO'er og et universitet, hvor de kunne lave højreorienteret pseudo-forskning.

En gang imellem må man så finde sig i, at de højreorienterede unge blive frustrerede og måske laver gadeaktioner, hvor de brænder et par gader af.
Det vil også ske at de forsøge at stoppe lovligt anmeldte demonstrationer eller laver mødeterror, men det må vi finde os i. For det er vigtigt for de unge, at vi ikke støder dem fra os, ved at fordømme deres måde at udtrykke sig på.

:twisted:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af NSander » 13. jan 2018, 01:32

Hvordan man er kommet frem til den konklusion, ud fra de tal, virker besynderligt ?

27 tilfælde af venstreekstremistisk terror/forsøg på samme. Hmm det er normalbilledet
1 tilfælde af højreekstremistisk terror/forsøg på samme. Voldsom stigning! Kæmpe trussel.
x antal af tilfælde af terror/forsøg på samme, begået af "those we do not speak of". Åbenbart udenfor kategori.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 231 times
Been thanked: 516 times

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2018, 07:55

Det er den vanlige talmagi.
En fløj går fra 1 til 2 medlemmer. Det er en stigning så er grund til stor bekymring.
En anden fløj har 100 medlemmer. Det er uændret, så giver ikke grund til bekymring.

Og så runder man lige af med at sige at terrorangreb fra fløj 2 vil komme som svar på terrorangreb fra fløj 1.

Angående det med at voldelige venstreorienterede vokser fra det. Det er måske fordi det er socialt acceptabelt at have sådan en fortid?
På trods af at du har været i gadekamp med politiet så kan du nok godt komme ind i visse venstrefløjspartiet, og mange arbejdspladser vil afskrive det som en entusiastisk ungdom.

Hvis du derimod har White Pride eller lignende på CVet så tror jeg ikke du er nær så velkommen hverken politisk eller socialt .

Jeg vil dog ikke afvise at de faktisk har en pointe.
Danmark er et venstreorienteret land. Uanset hvilket parti der sidder på magten så har vi stadigt fagforeninger, socialt sikkerhedsnet, ulandsbistand osv.
Den ekstreme venstrefløj kan skabe sig i gaderne for at få opmærksomhed og føle sig relevant, men har de noget der er værd at slå ihjel for?

Den ekstreme højrefløj derimod er ugleset og har ingen magt på gaden. De røde kan stille med 10 mand hver gang de selv kan stille med en.
Og uanset hvad politikerne lover så oplever de at samfundet bliver mere og mere multi- det ene og multi- det andet.
Jeg kunne bedre forestille mig at de syntes at deres sag var desperat nok til at dræbe for.

Den religiøse terror er selvfølgelig i en klasse for sig for tiden, den overvælder den politiske uanset fløj.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Gryphon » 13. jan 2018, 08:52

NSander skrev:Hvordan man er kommet frem til den konklusion, ud fra de tal, virker besynderligt ?

27 tilfælde af venstreekstremistisk terror/forsøg på samme. Hmm det er normalbilledet
1 tilfælde af højreekstremistisk terror/forsøg på samme. Voldsom stigning! Kæmpe trussel.
x antal af tilfælde af terror/forsøg på samme, begået af "those we do not speak of". Åbenbart udenfor kategori.
Ja udover selve rapporten adskiller nationalister og seperatister fra højreorienterede, og at den første gruppe står bag 99 forsøgte angreb.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Gryphon » 13. jan 2018, 08:56

Hvis nogen er interesseret i at læse selve rapporten:
https://www.europol.europa.eu/sites/def ... at2017.pdf

Da JPs journalist simpelt er en neandertaler med hensyn til IT kundskaber.

Hans link var til hans eget C: drev !!!!
file:///C:/Users/Steen.A.Jorgenssen/Downloads/tesat2017.pdf

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 27 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Kristian_J » 13. jan 2018, 09:35

Gryphon skrev:Da JPs journalist simpelt er en neandertaler med hensyn til IT kundskaber.

Hans link var til hans eget C: drev !!!!
file:///C:/Users/Steen.A.Jorgenssen/Downloads/tesat2017.pdf
Det er, pardon my french, fucking sjovt :rolf:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2018, 09:35

I min optik; om man er islamist og tager på terrorkursus hos ISIS i Syrien, højreekstremist og tager på terrorkursus hos en af deres mange højremilitser i Rusland eller Østeuropa eller venstreekstremist og tager på terrorkursus hos PLO, kan komme ud på ét: Man arbejder aktivt henimod en voldelig omstyrtelse af vores samfund og de værdier det bygger på.
Den eneste forskel på de tre er at de to første ting sker lige nu, mens den sidste var noget som foregik for ca. 40 år siden.

Er man autonom er det relativt nemt at smide piercingerne, lade farven gro ud af håret, anskaffe sig en garderobe som ikke er fuld af nitter og slettelak, tage sig en uddannelse og komme videre i livet. Og, præcis dét lader til at være normen. De færreste autonome er over 25 år.
Jeg kender flere tidl. autonome - og har aldrig hørt om at de er blevet opsøgt af tidl. ligesindende i forsøg på at få dem tilbage i folden. Det autonome miljø er, i det store hele, ikke internt voldeligt (der ér dog bestemt undtagelser).

Er man white pride el. skinhead er man i et miljø hvor man ikke bare lige siger farvel og tak. For der første benytter miljøerne sig, lige som banderne, af ansigtstatoveringer i stor stil, for det andet er pression og/eller trusler, lige som banderne, normen hvis man forsøger at forlade miljøet. Derfor ser man oftere individer som bliver fastholdt i netop disse miljøer, hvilket bl.a. har den bieffekt at de ikke så ofte som den autonome får taget sig en uddannelse (og, så at sige, får taget hul på voksenlivet). Ser man samtidig på det direkte sammenfald der er mellem visse bander og de højreekstremistiske miljøer i Danmark, anskueliggøres det blot hvordan denne mekanisme forstærkes. Både de højreekstremistiske miljøer og banderne er internt voldelige - og det oven i købet i en grad hvor det må siges at være normen.

I ovenstående forbindelse er antallet af tosser på hver af fløjene knap så relevant - snarere hvad de forskellige tosser har med sig af "værktøjer" i bagagen og hvad de kan tænkes at være villige til at anvende disse til?
Vore dages autonome lader, til stadighed, til at være mest interesserede i at begå simpelt hærværk - og selvom dét er slemt nok, så blegner det i forhold til værktøjer som islamisterne og højreekstremisterne tager ud for at tilegne sig. Trulssesniveau handler ikke kun om antallet af soldater, men i høj grad også om hvad en given grupperings soldater er villige og i stand til.

Iht. våbendebatten; så var det en høreekstremist som poserede med sit kraftige luftgevær på landsdækkende tv, som ansporede det anfald af handlekraft blandt vore lovgivere, som udløste stramningen af loven iht. luftbøsser...

Men findes der slet ikke voldelige venstreekstremister som bevæbner sig? Jo, det gør der helt sikkert; jeg har personligt oplevet én i min tid. Han blev prompte politianmeldt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2018, 10:17

Elbæk skrev:I min optik; om man er islamist og tager på terrorkursus hos ISIS i Syrien, højreekstremist og tager på terrorkursus hos en af deres mange højremilitser i Rusland eller Østeuropa eller venstreekstremist og tager på terrorkursus hos PLO, kan komme ud på ét: Man arbejder aktivt henimod en voldelig omstyrtelse af vores samfund og de værdier det bygger på.
Den eneste forskel på de tre er at de to første ting sker lige nu, mens den sidste var noget som foregik for ca. 40 år siden.

Er man autonom er det relativt nemt at smide piercingerne, lade farven gro ud af håret, anskaffe sig en garderobe som ikke er fuld af nitter og slettelak, tage sig en uddannelse og komme videre i livet. Og, præcis dét lader til at være normen. De færreste autonome er over 25 år.
Jeg kender flere tidl. autonome - og har aldrig hørt om at de er blevet opsøgt af tidl. ligesindende i forsøg på at få dem tilbage i folden. Det autonome miljø er, i det store hele, ikke internt voldeligt (der ér dog bestemt undtagelser).

Er man white pride el. skinhead er man i et miljø hvor man ikke bare lige siger farvel og tak. For der første benytter miljøerne sig, lige som banderne, af ansigtstatoveringer i stor stil, for det andet er pression og/eller trusler, lige som banderne, normen hvis man forsøger at forlade miljøet. Derfor ser man oftere individer som bliver fastholdt i netop disse miljøer, hvilket bl.a. har den bieffekt at de ikke så ofte som den autonome får taget sig en uddannelse (og, så at sige, får taget hul på voksenlivet). Ser man samtidig på det direkte sammenfald der er mellem visse bander og de højreekstremistiske miljøer i Danmark, anskueliggøres det blot hvordan denne mekanisme forstærkes. Både de højreekstremistiske miljøer og banderne er internt voldelige - og det oven i købet i en grad hvor det må siges at være normen.

I ovenstående forbindelse er antallet af tosser på hver af fløjene knap så relevant - snarere hvad de forskellige tosser har med sig af "værktøjer" i bagagen og hvad de kan tænkes at være villige til at anvende disse til?
Vore dages autonome lader, til stadighed, til at være mest interesserede i at begå simpelt hærværk - og selvom dét er slemt nok, så blegner det i forhold til værktøjer som islamisterne og højreekstremisterne tager ud for at tilegne sig. Trulssesniveau handler ikke kun om antallet af soldater, men i høj grad også om hvad en given grupperings soldater er villige og i stand til.

Iht. våbendebatten; så var det en høreekstremist som poserede med sit kraftige luftgevær på landsdækkende tv, som ansporede det anfald af handlekraft blandt vore lovgivere, som udløste stramningen af loven iht. luftbøsser...

Men findes der slet ikke voldelige venstreekstremister som bevæbner sig? Jo, det gør der helt sikkert; jeg har personligt oplevet én i min tid. Han blev prompte politianmeldt.
Jeg tror ikke dit forhold til venstrefløjen er helt objektivt :smile:

Det er for nemt at afskrive venstrefløjens aktiviteter som "Simpelt hærværk".
Simpelt hærværk er når du skriver "Ned med Kapitaismen" på en mur. Gadekampe er politisk vold i stor skala. Det har været i international TV.
Hvad har højrefløjen præsteret? Det bliver vist stort set ved potientialet, ud over optøjer ved fodboldkampe.
Holdningen med at "blive voksen og komme videre" er også et eksempel på at man lærer de venstreorienterede unge at de kan skabe sig så tosset som de vil, og så viske tavle ren og komme videre. Har de fortrudt, eller er det bare ikke sjovt længere?
Jeg vil ikke brændemærke folk for evigt pga af ungdommens fejltagelser, men hvis tilgivelse er givet på forhånd så er aktiviteten også implicit accepteret.

Hvis vi skal have våbenloven frem, så kan vi vist også takke venstrefløjen for at helt almindelige slangebøsser er forbudt. Og ikke fordi de stod og kæftede op på TV, der lå en mere konkret anvendelse bag.

Jeg indrømmer at hvis du spørger mig hvem der kunne tænkes at ville dræbe en offenligt person, så står fundamentalister som det første gæt, langt nede i sandsynligheden kommer højrefløjen, og som tidligere nævnt mener jeg ikke at venstrefløjen pt. har tilstrækkeligt motiv til drab.
Men indtil vidre har vi ikke set hverken politiske drab eller større gadeoptøjer fra højrefløjen.

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2018, 10:55

Objektiv? Nej, jeg er nok endnu mere kritisk end de fleste, især over for autonome, fordi jeg rent faktisk har praktiske erfaringer med dem - og har set dem ødelægge fredelige demostrationer gang på gang, til stor skade for arrangementets budskab. I samme ombæring er jeg dødtræt af at alle unge venstreorienterede skal slås i hartkorn med autonome - det er ca. lige så lødigt (og korrekt) som at kalde alle DFUere nynazister.

Desuden skal du ikke skyde mig i skoene at jeg over én kam afskriver de autonomes "aktiviteter" som "simpelt hærværk" - eller på anden måde søger et "forstå" eller "(bort-)forklare" noget i den retning. For det er ganske enkelt ikke det jeg gør. I samme ombæring gider jeg samtidig heller skydes i skoene at jeg indirekte har aktier i samme.

Spørg den tyske efterretningstjeneste hvad deres erfaring er med den ekstreme højrefløj er når det kommer til drab og terror. Den danske ekstreme højrefløj har tætte forbindelser til den tyske - og de "leger" sammen med de samme russiske grupper. Der lyder utroligt meget som samme mønster vi ser med de islamistiske grupperinger. Men, kan du ikke lige pege på hvor vi, i dag, ser ligende tendenser - altså deltagelse i regulær træning i kamp, skydning og terror - på den europæiske venstrefløj?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 379 times
Been thanked: 385 times

Indlæg af Marius » 13. jan 2018, 11:17

Personligt ser jeg at den største fare for højreorienteret vold kommer fra det store segment i venstrefløjen, der hvis ikke direkte billiger, så altid har et 'men' at tilføje, når det drejer sig om vold eller trusler om vold mod ikke-venstreorienterede.

Senest har Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen gjort sig bemærket ved i en leder, at udtrykke forståelse for trusselsbilledet mod integrationsminister Inger Støjberg. Problemet ved det er naturligvis selve truslen mod Støjberg, men langt alvorligere den accept af vold som politisk virkemiddel som ligger implicit.

Den trussel der i dag eksisterer mod forfattere og politikere, kan kun finde sted, hvis der er et giftigt miljø af ekstremister, men også et større korps af meningsdannere og borgere, der i sprogbrug og manglende afstandstagen skaber et moralsk rum.

Jeg skal fx sent glemme det frembrud af skadefryd og mistænkeliggørelse, som flere venstreorienterede lagde for dagen efter at forfatteren Lars Hedegaard var forsøgt myrdet af en herboende araber som siden indtog en ledende rolle hos IS i Syrien.

Eller den udbredte moro, da Pia Kjærsgaard blev jaget vildt på Nørrebro af pøbelen, men også mange nysgerrige almindelige borgere.

Venstrefløjens strategi har været et højt spil og det skorter ikke på fremtrædende bløde mål, der kan betale prisen. Måske har PET ret i den forstand, at der vel nærmest er et vakuum af ikke-eksisterende politisk vold fra højrefløjen?

Men jeg har svært ved at se ske, idet der ikke er en udbredt accept af vold på højrefløjen, hverken hos borgerne eller i pressen.
Senest rettet af Marius 15. jan 2018, 19:23, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: slettet tastefejl 'står'
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2018, 11:32

Jeg kan kun give dig ret.

Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 789 times
Been thanked: 525 times

Indlæg af Kleth » 13. jan 2018, 11:32

Jeg er sådan set indifferent om det er højreorienteret, fundamentalistisk eller venstreorienteret terror som giver tab blandt almindelige lovlydige borgere. De er alle i min opfattelse extremister, der er kun en specialisering til forskel.
Det er en ringe trøst for de pårørende at få kategoriseret hvem som har skadet deres afholdte.

Desværre er det også en ond spiral, da det er med til at polarisere samfundet i “dem” og “os” og er der en som siger “bøh” er det en eskalation.

Politikerne må stå sammen mod en hver form for ekstremisme selv om der er et evt. overlap med deres vælger-grundlag og få PE/Politi må fokusere på truslerne og hvis russiske e.a. grupperinger er involveret må PET/Politi koordinere med FE.
Senest rettet af Kleth 13. jan 2018, 11:36, rettet i alt 2 gange.
Yogi Bear: “Boo Boo, you've tried to stop my brilliant ideas with common sense a thousand times. Has it ever worked?”

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2018, 11:34

Elbæk skrev:Objektiv? Nej, jeg er nok endnu mere kritisk end de fleste, især over for autonome, fordi jeg rent faktisk har praktiske erfaringer med dem - og har set dem ødelægge fredelige demostrationer gang på gang, til stor skade for arrangementets budskab. I samme ombæring er jeg dødtræt af at alle unge venstreorienterede skal slås i hartkorn med autonome - det er ca. lige så lødigt (og korrekt) som at kalde alle DFUere nynazister.

Desuden skal du ikke skyde mig i skoene at jeg over én kam afskriver de autonomes "aktiviteter" som "simpelt hærværk" - eller på anden måde søger et "forstå" eller "(bort-)forklare" noget i den retning. For det er ganske enkelt ikke det jeg gør. I samme ombæring gider jeg samtidig heller skydes i skoene at jeg indirekte har aktier i samme.
Jeg vil gerne lige starte med at sige at det her IKKE er men som et personligt angreb. Jeg ved hvordan politiske debatter har det med at ende, så jeg bære altså ikke nag til folk fordi de ikke deler min mening.
Og jeg undskylder hvis nogen tager det personligt, jeg forsøget at gå efter argumentet og ikke personen. :smile:

Måske afskriver du dem ikke over én kam, men du skriver da "Vore dages autonome lader, til stadighed, til at være mest interesserede i at begå simpelt hærværk"
Det vi andre kender de autonome for er hvad vi ser i medierne, og det er altså ikke simpelt hærværk.
Og hvordan hænger det sammen med at de gentagne gange ødelægger fredelige demonstrationer?

Det er fint nok at du ud fra dine egne erfaringer mener at venstrefløjen er mere fredelig end den opfattes. Men samtidigt så fordømmer du højrefløjen som mere voldeligt end den opfattes, selv om du indrømmer at du ikke har kendskab til dem. Det er ikke en fair sammenligning.

Hvis de venstreorienterede ikke vil slås sammen med de autonome, så lad da være med at tale deres sag?
Hvis venstrefløjen siger *Vensteeorienterede er helst fri for de autonome og bryder sig ikke om deres metoder": Fint
Men hvis man bagefter melder ud: "De autonome laver kun lidt småting og bliver snart voksne og færdige med det pjat", så virker man som forældre der mener at lille Benny bare er igennem en fase når han bliver snuppet for biltyveri.

Bare sig "Autonome er nogen røvhuller, og vi tager afstand fra dem" så er debatten slut.
Jeg tager gerne afstand fra samtlige ekstreme højreorienterede og fundamentalistiske grupper hvis det kan hjælpe.
"Enhver der anvender vold for at opnå et politisk mål i dagens Danmark er et røvhul"

Jeg har for resten ikke noget imod unge venstreorienterede, ud over at jeg finder dem grænseløst naive.
Unge højreorienterede har ofte et lidt mere ubehageligt syn på verden.
Generelt er unge der er politisk aktive lidt for begejstrede for "sagen".

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad tyskerne har af problemer, men
1) Vi er ikke tyskere, har ikke deres historie og befolkningssammensætning.
2) Den danske ekstreme højrefløj har stadigt ikke gjort sig bemærket. Det betyder ikke at de er ufarlige, men det virker mærkeligt at fokusere på dem frem for dem der rent faktisk har en voldelig historie.

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2018, 11:36

Du argumenterer som om at jeg stiller en sort/hvid situation op.

Jeg har intet svar til dette, da det ikke er det jeg gør.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2018, 11:43

Elbæk skrev:Du argumenterer som om at jeg stiller en sort/hvid situation op.

Jeg tror bare vi skal lade den ligge, det er dybest set ikke værd at hidse sig op over. :smile:

Brugeravatar
Elbæk
Moderator
Moderator

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2018, 12:16

ReneKJ skrev:
Elbæk skrev:Du argumenterer som om at jeg stiller en sort/hvid situation op.

Jeg tror bare vi skal lade den ligge, det er dybest set ikke værd at hidse sig op over. :smile:
:razz:

Det er også meget sjovere at hidse sig op over et lækkert stykke skydejern.

Edit: En nærlæsning af mine egne posts afslører at jeg nok også har fået formuleret mig lige dét mere firkantet og ensidigt end intenderet. Det tager jeg på mig.

Kalthoff
This member is
This member is
Interesser: jagt
Has thanked: 1908 times
Been thanked: 446 times

Indlæg af Kalthoff » 13. jan 2018, 22:40

Nu fik jeg læst den PET rapport som JP linker til:

https://www.pet.dk/Nyheder/2018/~/media ... 18pdf.ashx

PETs rapport bruger stort set alle linjer på at tale om truslen fra "dem vi ikke må tale om", herunder "de hjemvendte".

"Højre- og venstre-ekstreme miljøer" nævnes kun i et afsnit på side 8 under overskriften "Andre terrortrusler".

Så JPs artikel er ikke tro mod den kilde JP lægger til grund.

Morale: "Den der ikke læser avis er uoplyst, den der kun læser de danske aviser er fejloplyst."

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 162 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af Bemoni1 » 13. jan 2018, 23:29

Jeg må indrømme, at jeg ikke har fået læst den fulde rapport endnu, men det er korrekt, at man nok lige skal gøre det, inden man tager del i debatten.
At JP's journalist så kun har fokuseret på den del med de højreorienterede, siger så en del om ham......!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 29 times
Been thanked: 421 times

Indlæg af Sort » 14. jan 2018, 13:30

Kalthoff skrev:Morale: "Den der ikke læser avis er uoplyst, den der kun læser de danske aviser er fejloplyst."
Det citerede er så rigtigt at det burde værefast pensum i enhver uddannelse.

Der findes et vedholdende rygte om en slags højreorineterede ventegrupper, som sådan i deres egen verden antager at en borgerkrig imellem islamister og danskere kan komme indenfor en årrække. Mit umiddelbare gæt er at vi fordærver vores indvandrere til en slags vestlig trailerpark taberkultur, hurtigere end islamisterne får fat i dem. Men rygtet findes altså!

Angiveligt rækker det ind i både forsvar og politi, men har nok mere karakter af et ekstra hjemmeværn end en terrorgruppe. Viljen til egentlig handling lader til at være (hvis der da er en gruppe) bundet op på at den anden part skal gøre et eller andet, som minimum skal folketingets sammensætning skifte til noget helt forkert.

Men der er da højreorienterede individer der har udført terror, Anders Breivik feks, fænomenet findes skam. Ligesom alt andet terror er det bare ikke særligt omfattende idag. Det samme gælder sådanset de røde, sager som blekingegade og venstreorienteret hjælp til PLO, så de kan kapre flere fly på en gang hører firserne til.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar